EU za upravljanje ljudskim resursima u lokalnoj samoupravi – faza 3 finansira Evropska unija u okviru nacionalnog Programa IPA 2024 i sprovodi se u režimu direktnog upravljanja, što znači da Delegacija EU u Srbiji ima najznačajnija upravljačka ovlašćenja. Ključna resorno nadležna institucija na nacionalnom nivou je Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, dok Stalna konferencija gradova i opština ima ulogu implementacionog partnera i neposredne odgovornosti u pogledu realizacije planiranih programskih aktivnosti. Program će pružiti direktnu podršku jedinicama lokalne samouprave za unapređenje sistema i procedura za primenu modernih principa za upravljanje ljudskim resursima. Realizacijom Programa biće stvoreni uslovi za modernizovanu javnu upravu na svim nivoima vlasti kroz unapređenje sistema za upravljanje ljudskim resursima u lokalnoj administraciji u skladu sa sistemom kompetencija i Strategijom reforme javne uprave, i povećanje kapaciteta jedinica lokalne samouprave za stručno usavršavanje zasnovano na kompetencijama.
Predviđene aktivnosti usmerene su na realizaciju sledećih ciljeva:
Cilj 1 - Razvijen i unapređen sistem za upravljanje ljudskim resursima u lokalnoj samoupravi u skladu sa sistemom kompetencija i Strategijom reforme javne uprave
Prva grupa aktivnosti u okviru ovog cilja biće usmerena na jačanje kapaciteta zaposlenih u lokalnim samoupravama za implementaciju funkcije upravljanja ljudskim resursima zasnovane na kompetencijama pružanjem savetodavne i pomoći na zahtev lokalnim samoupravama kroz direktnu podršku u oblasti upravljanja ljudskim resursima.
Savetodavna pomoć biće posebno važna za lokalne samouprave koje neće biti deo opštinskih paketa podrške, kako bi se suočile sa specifičnim izazovima, posebno onim koji se odnose na uvođenje sistema kompetencija za upravljanje ljudskim resursima. Pomoć na zahtev će takođe biti važna za lokalne samouprave koje neće biti obuhvaćene opštinskim paketima podrške, jer će moći da se prijave za kratkoročnu tehničku pomoć, kako bi unapredile neki od aspekata upravljanja ljudskim resursima.
Dodatna podrška svim lokalnim samoupravama biće obezbeđena kroz organizaciju obuka za razvoj kapaciteta zasnovanim na novom okviru kompetencija i drugim relevantnim pitanjima u vezi sa upravljanjem ljudskim resursima u lokalnim samoupravama. Regionalne obuke će lokalnim samoupravama pružiti odgovore na praktična pitanja koja će proizaći iz primene novog pravnog okvira.
Ovim ciljem predviđene su i aktivnosti usmerene na razmenu informacija, iskustava i dobrih praksi, a kroz Mrežu za upravljanje ljudskim resursima SKGO, kao i na pružanje podrške intervjuerima za sprovođenje intervuja zasnovanih na kompetencijama kroz video tutorijale i razmenu dobrih praksi među kolegama.
Ukupno 80 lokalnih samouprava biće izabrano za realizaciju opštinskih paketa podrške za unapređenje funkcija upravljanja ljudskim resursima zasnovanog na kompetencijama, dok će 2 lokalne samouprave pilotirati uvođenje standarda kvaliteta u upravljanju ljudskim resursima kroz implementaciju standardnih opisa poslova za radna mesta na kojima se obavljaju zadaci upravljanja ljudskim resursima, kao i modela organizacije ovih zadataka u lokalnim samoupravama.
Cilj 2 - Povećani kapaciteti lokalnih samouprava za profesionalni razvoj zasnovan na kompetencijama
Aktivnosti u okviru ovog cilja biće usmerene na podršku razvoju sistema profesionalne obuke u lokalnim samoupravama i podizanje kapaciteta jedinica za upravljanje ljudskim resursima i zaposlenih za sprovođenje svih faza ciklusa profesionalnog razvoja, a kroz kontinuiranu savetodavnu i pomoć na zahtev. U skladu sa Strategijom reforme javne uprave biće realizovano 6 regionalnih obuka za jedinice lokalne samouprave o uspostavljanju doživotnog profesionalnog razvoja.
Pored savetodavne i pomoći na zahtev, biće unapređen i implementiran program e-učenja o sistemu profesionalnog razvoja u lokalnim samoupravama. Program e-učenja namenjen je zaposlenima u jedinicama za upravljanje ljudskim resursima i obuhvatiće teme kao što su pravni okvir za profesionalni razvoj, nomenklatura i obavezni elementi programa profesionalnog razvoja, okvir kompetencija, procena potreba za obukom, ciklus planiranja profesionalnog razvoja, priprema, razvoj i usvajanje Specijalnog programa profesionalnog razvoja, implementacija i vođenje evidencije o programima profesionalnog razvoja, procedure za angažovanje akreditovanih trenera/pružaoca obuka, evaluacija efekata programa profesionalnog razvoja, itd.
Nakon realizacije opštinskih paketa podrške za upravljanje ljudskim resursima u 80 lokalnih samouprava, biće odabrano 50 lokalnih samouprava za dodatnu podršku kroz nove pakete, kako bi se poboljšale kompetencije zaposlenih u lokalnim samoupravama za obavljanje glavnih funkcija lokalnih samouprava, što će biti sledeći nivo razvoja upravljanja ljudskim resursima, a u vezi sa unapređenjem ukupnih kapaciteta lokalnih samouprava. Za uspostavljanje strateškog i operativnog planiranja ljudskih resursa zasnovanog na dobroj evropskoj praksi, sa osvrtom na dobru praksu u državama članicama Saveta Evrope i standardima Saveta Evrope, biće izabrane 2 pilot jedinice lokalne samouprave.