U sklopu aktivnosti u oblastima iz pregovaračkog poglavlja 28, PLAC III projekat pružio je podršku Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija u unapređenju kapaciteta za oblast zašite potrošača i upoznavanju sa najnovijim zakonima EU o saradnji nacionalnih tela odgovornih za primenu zakona o zaštiti potrošača.
Saradnju nadležnih nacionalnih tela za zaštitu potrošača u Evropskoj uniji uređuje Uredba 2017/2394 koja je stupila na snagu u januaru 2018, a primenjuje se od januara 2020. godine. Njen cilj je postići efikasnu saradnju nacionalnih organa kako bi se osigurao visok stepen saobraznosti zaštite potrošača na unutrašnjem tržištu. Razlozi za donošenje nove Uredbe bili su porast onlajn trgovine i problemi sprovođenja zakona o zaštiti potrošača koji su zbog toga nastali u prekogramnčnim slučajevima. Uredba omogućava bolju saradnju organa, proširena je lista zakona EU, uvedene su nadležnosti vezane za istražne radnje i uvedena mogućnost angažovanja udruženja potrošača.
Projektni ekspert Džordž Dionisopulos predstavio je na radionici održanoj 27. maja 2021. godine Uredbu kao i preporuke za Republiku Srbiju u svrhu njene primene. On je rekao da za primenu Uredbe mora da postoji prekogranični slučaj, odnosno kršenje prava potrošača mora da nastane prekogranično. Uredba definiše tri vrste kršenja potrošačkih prava – intra-EU, gde su uključene dve zemlje članice, zatim širokog spektra (uključene su najmanje tri zemlje članice) i širokih razmera sa EU dimenzijom (pogođene su najmanje dve trećine ukupne populacije EU).
Države članice obavezne su da uspostave Jedinstveni ured za vezu, odrede nadležna tela i utvrde minimum nadležnosti za istragu i primenu zakona. Uredba je sveobuhvatna i obuhvata nepošetne potrošačke prakse, bankarske usluge, elektronsku trgovinu, sve oblike transporta.
U okviru projektne podrške, sprovedena je analiza postojećeg institucionalnog okvira i načina kako institucije u Srbiji funkcionišu u odnosu na zahteve Uredbe. Utvrđeno je da postojeće zakonodavstvo omogućava rešavanje slučajeva na nacionalnom nivou, odnosno postoje nadležnosti za istraživanje i primenu zakona, ali je potrebno da budu proširene i na slučajeve nepoštenih ugovora, kao i da se dobije nadležnost za uklanjanje onlajn sadržaja i sprovođenje „prikrivene kupovine“. Obaveze notifikacije i izveštavanja treba da izvršavaju budući jedinstveni ured za vezu, nadležna tela i entiteti kojima je povereno izdavanje spoljnih upozorenja.
Radionici su prisustvovali predstavnici Ministarstva trgovine, kao i predstavnici zainteresovanih strana – Odeljenja za finansijsku zaštitu potrošača Narodne banke Srbije, Digitalne agende i Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.