Vozači će lakše moći da izaberu gume sa efikasnijom potrošnjom goriva, što će dovesti do značajnih ušteda i smanjenja zagađenja životne sredine zahvaljujući novom označavanju guma u okviru standarda koje je propisala Evropska unija.
Na staroj EU oznaci koja je uvedena u novembru 2012. prikazani su otpor kotrljanja – koji je značajan činilac potrošnje goriva, prianjanje na kiši i bučnost.
Nova EU oznaka je logičnija, preglednija i interatkivnija. Uveden je QR kod, čijim se skeniranjem lako dolazi do detaljne informacije o izabranom pneumatiku. Link sa koda vodi do baze podataka Evropskog registra proizvoda za energetsko označavanje (EPREL) koji sadrži informativni list o proizvodu.
Gume, odnosno pneumatici su najvažniji automobilski deo, jer samo gumama, površinom četiri ljudska dlana, automobil dodiruje podlogu (kolovoz). Tako se omogućava vožnja po željenoj putanji te osigurava upravljivost, stabilnost i kočenje automobila, piše Autoportal.
Na novoj EU oznaci nalaze se redizajnirani podaci o klasi otpora kotrljanja i performansama kočenja na mokrom, dok je nivo buke označen brojem decibela i slovima A, B ili C. Ocene otpora kotrljanja i prianjanja na mokrom kolovozu školski su podeljene u pet kategorija, s tim da je A najbolja. Kategorije A, C i E označene su bojama kao na semaforu – zeleno, žuto, crveno, a B i D su međuboje – svetlo zelena i narandžasta.
Otpor kotrljanja čini 10 do 30 odsto otpora vožnje, u zavisnosti od brzine i nagiba kolovoza, angažuje neophodnu količinu energije automobilskog motora te direktno utiče na potrošnju goriva. Što je guma tvrđa i glađa, stvara manji otpor kotrljanja, ali i lošije prianja. Posebno na mokrom i klizavom kolovozu. Prianjanje na kiši, koje stvara otpornost na proklizavanje i skraćuje zaustavni put, od izuzetne je važnosti za upravljanje i bezbednost vožnje.
Treća odlika automobilske gume je bučnost u vožnji. Buka štetno deluje na životnu sredinu, naročito oko autoputeva. Pri kotrljanju gume vibracije i zvučni talasi sa puta se prenose u kabinu i utiču na komfor vožnje. U dnu nalepnice je razdvojena klasifikacija za gume za sneg (simbol Triglava s pahuljicom) i led (šiljak s ledom).
EU nalepnice će ubuduće morati da budu dostupne i za pneumatike za teška komercijalna vozila, klase C1, C2 i C3. Na novoj nalepnici klase od A do C ostaju iste. Pneumatici koji su ranije bili svrstani u klasu E zbog otpora kotrljanja i prianjanja na mokrom, sada će biti u klasi D, dok će gume koje su bile u klasama F i G, sada biti u okviru klase E.
Povećanje energetske efikasnosti putničkih i teretnih vozila doprinosi smanjenju potrošnje fosilnih goriva i emisije štetnih gasova. Borba za energetsku efikasnost, čistiju energiju, vazduh i vodu podrazumeva EU podršku uz sinergiju sektora energetike, životne sredine i saobraćaja.
Podrška Evropske unije energetskom sektoru u Srbiji vredna je više od 830 miliona evra za period od 2000. do danas. Energetski sektor je u fokusu EU jer ima izuzetno veliki efekat na sve ostale sektore u društvu. Projekti koje EU sprovodi u energetskom sektoru smanjuju zavisnost od fosilnih goriva, povećavaju korišćenje obnovljivih izvora energije i povećavaju energetsku efikasnost- U Srbiji projekti iz ove oblasti obezbeđuju stabilno snabdevanje energijom uz očuvanje životne sredine, podstiču liberalizaciju tržišta i investicije.