Klimatske promene imaju sve veći uticaj na poljoprivrednu proizvodnju i stanovništvo u Srbiji. Rastuće temperature, promene u režimu padavina predstavljaju rizik za kvalitet hrane i čine prihode poljoprivrednika neizvesnijim. Za suočavanje sa ovim izazovima potrebni su znanje i praktične veštine o mogućim uticajima klimatskih promena na poljoprivredu, koji će omogućiti da nove generacije primene održivije prakse, učine sektor otpornijim i inspirišu druge u svom okruženju.
Od septembra ove godine, đaci trećeg i četvrtog razreda poljoprivrednih srednjih škola širom Srbije, imaće priliku da pohađaju novi izborni predmet „Klimatske promene u poljoprivredi“. Ovaj predmet je osmišljen kako bi se mladi poljoprivrednici obučili o sve većem uticaju klimatskih promena na različite poljoprivredne oblasti i stekli znanja i veštine neophodne za razumevanje funkcionisanja sistema hrane, od proizvodnje, do potrošnje. Predmet objedinjuje mnoge poljoprivredne oblasti, kao što su stočarstvo, voćarstvo i ratarstvo i to sve u kontekstu klimatskih promena, koje se u Srbiji dešavaju brže od globalnog proseka.
Organizacija za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (FAO), Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, uz tehničku podršku udruženja „Mladi istraživači Srbije“, su zajedno uložili napore u razvoj nastavnih materijala, dok će u narednom periodu biti organizovane obuke za nastavnike, kako bi se obezbedilo kvalitetno obrazovanje u ovoj oblasti.
Kako bi se pružio uvid u različite izazove, priručnik za ovaj predmet će kroz praktične zadatke, primere i zanimljivosti pružiti učenicima širu sliku i bolje razumevanje uticaja klimatskih promena na sektor poljoprivrede. Učenici će se upoznati sa ključnim konceptima klimatskih promena, uticajem rastućih temperatura na poljoprivredu, kao i o mogućnostima prilagođavanja poljoprivrednih sistema na promenjene uslove, merama za smanjenje rizika od katastrofa i primeni praksi „klimatski pametne poljoprivede“.
Pored toga, učenici će imati priliku da se upuste u interaktivne diskusije, radionice i terenske posete demonstracionim poljima koje će im omogućiti praktično iskustvo i primenu stečenog znanja. Na taj način moći će lakše da prepoznaju potrebe biljaka i životinja u različitim uslovima, kao i da primenjuju odgovarajuće tehnike uzgoja, u cilju očuvanja biodiverziteta, zaštite zemljišta i boljeg upravljanja vodnim resursima u uslovima klimatskih promena.
Do sada su održane interaktivne radionice sa učenicima srednjih poljoprivrednih škola u Kraljevu i Zrenjaninu, gde je udruženje „Mladi istraživači Srbije“ predstavilo novi predmet, ali su razgovarali sa učenicima o i njihovim očekivanjima. Učenici smatraju da bi ovaj predmet trebalo da im omogući veštine da više učestvuju u ublažavanju efekata klimatskih promena, kao i znanje o tome kako da sačuvaju planetu i okruženje, da sigurnije i lepše žive i nauče više o klimatskim promenama. Nastavak radionica sa učenicima je planiran za početak predstojeće školske godine u poljoprivrednim školama širom Srbije.
Očekuje se da će predmet "Klimatske promene u poljoprivredi" doprineti stvaranju nove generacije poljoprivrednika koji su osnaženi da se suoče sa izazovima klimatskih promena i da prilagode svoje poljoprivredne prakse kako bi ojačali otpornost sektora, i doprineli održivijem ruralnom i ekonomskom razvoju Srbije.
Uvođenje ovog predmeta u nastavni plan i program poljoprivrednih škola je deo šire inicijative za jačanje kapaciteta mladih poljoprivrednika u okviru projekta „Jačanje otpornosti sektora poljoprivrede na elementarne nepogode“, koji sprovodi Organizacija Ujedinjenih nacija za hranu i poljoprivredu (FAO), uz podršku Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, a finansira Evropska unija.
Fotografija: Marija Radovanović Babić